post

کدام اس پی اف در ضد آفتاب ها برای صورت بهتر است؟

ضد آفتاب

کرم ها، لوسیون یا اسپری. ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت می کند به این صورت که بر اساس نوع خود یا این اشعه را منعکس می‌کند یا جذب می‌نماید. کرم ضد آفتاب فقط برای پیشگیری از آفتاب سوختگی کاربرد ندارد بلکه یکی از ضروری‌ ترین ملزومات برای جلوگیری از سرطان پوست نیز هست. اگر می‌خواهید به طور کامل از اشعه مضر خورشید در امان بمانید حتما از ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید.

 

چرا باید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنیم؟

  • محافظت در برابر اشعه فرابنفش 

نازک شدن لایه اوزون، خطر تأثیرات منفی اشعه‌های فرابنفش خورشید بر پوست را افزایش داده است. ضدآفتاب سد راه این اشعه‌ها می‌شود و احتمال آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد.

  • سرطان پوست

شایع‌ترین نوع سرطان در ایالات متحده آمریکا سرطان پوست است. با استفاده روزانه از ضدآفتاب، خطر ابتلا به سرطان پوست را به نصف برسانید.

  • پیری زودرس

آسیب‌های ناشی از اشعه فرابنفش خورشید سبب پیری زودرس پوست می‌شود که از جمله نشانه‌های آن ضخیم شدن پوست و چرمی شدن ظاهر پوست، تغییر رنگ آن و کاهش کلاژن است که به شکل خط و چین و چروک روی پوست ظاهر می‌شوند.

  • حفظ رنگ پوست

استفاده از ضدآفتاب مانع از تغییر رنگ پوست و ایجاد لکه های تیره می‌شود. این کار به لطافت و ثابت ماندن رنگ پوست کمک می‌کند

  • سلامت پوست

کرم ضدآفتاب، پروتئین‌های ضروری پوست مانند کلاژن، کراتین و الاستین را حفظ می‌کند. برای لطیف و سالم نگاه داشتن پوستتان به این پروتئین‌ها نیاز دارید. مطمئن شوید که ضدآفتاب شما حاوی اکسید تیتانیوم است.

خرید ضد آفتاب مناسب انواع پوست از داروخانه آنلاین دارومو

SPF کرم ضد آفتاب چیست؟

SPF کرم ضد آفتاب چیست؟

فاکتور محافظت در برابر آفتاب را SPF می‌گویند. SPF مخفف Sun Protection Factor بوده و یک معیار اندازه‌گیری علمی به شمار می‌آید. میزان SPF در ضد آفتاب سبب افزایش دفاع طبیعی پوست در برابر اشعه مضر خورشید می‌شود. هنگامی‌ که ضد آفتاب به پوست خود زده باشید در قیاس با زمانی که از این محصول استفاده نکرده باشید، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا اشعه مضر خورشید به پوست نفوذ کرده و باعث آسیب و سوختگی شود. میزان SPF این مدت زمان را تعیین می‌کند.

خورشید ۲ نوع اشعه از خود ساطع می‌کند: UVA و UVB. اشعه UVA موجب پیشرفت علائم پیری پوست مثل چین و چروک و افتادگی می‌شود. در حالی‌ که اشعه UVB بیشتر سرطان‌زا بوده و آفتاب‌ سوختگی را ایجاد می‌کند. وقتی از ضد آفتابی استفاده می‌کنید که SPF=15 دارد، ۱۵ برابر بیشتر طول می‌کشد تا نسبت به زمانی که ضد آفتاب ندارید، پوستتان دچار آفتاب سوختگی شود و یا فرض کنید شما پوستی دارید که با ۱۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار سوختگی می‌شود. حال اگر از ضد آفتابی با SPF=30 کمک بگیرید، ۳۰ برابر بیشتر طول خواهد کشید تا دچار آفتاب‌سوختگی شوید؛ یعنی حدودا ۳۰۰ دقیقه.

SPF در کرم ضد آفتاب

 مسدود کردن اشعه UVB

۱۵

۹۳%

۳۰

۹۷%

۵۰

۹۸%

۱۰۰

۹۹%

 

بهترین SPF برای صورت چند است؟

 برای حفاظت از پوست صورت خود در برابر آفتاب از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که حداقل SPF=30 داشته باشد. چنانچه در جدول قسمت قبلی می‌توانید ببینید ضد آفتابی که فاکتور حفاظتی آن معادل ۳۰ است می‌تواند تا ۹۷% از اشعه ماورا بنفش خورشید (UVB) را مسدود نماید.

آیا افرادی با پوست تیره نیاز به ضد آفتاب دارند؟

چه تفاوتی میانSPF۳۰ با SPF۵۰ است؟

ضد آفتاب با SPF30 اشعه UVB را تا ۹۷% و ضد آفتاب با SPF50 این اشعه را تا ۹۸% مسدود می‌کند. پس فرق چندانی ندارد که کدامیک را مورد استفاده قرار دهید. مسئله مهم این است که فاکتور حفاظتی در ضد آفتابی که مورد استفاده قرار می‌دهید، حداقل ۳۰ باشد.

 

آیا افرادی با پوست تیره نیاز به ضد آفتاب دارند؟

بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که افرادی که پوست تیره‌تری دارند نیازی نیست کرم ضد آفتاب استفاده کنند. اما در بعضی از مطالعات نشان داده شده است که میزان ابتلا به سرطان پوست در افراد سیاه‌ پوست بیش از دیگران است. پس بدون توجه به رنگ پوست خود حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

 

چه زمانی بهتراست از کرم های ضد آفتاب استفاده کنیم؟

باید کرم ضد آفتاب را قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب،به مقدار زیاد و کافی و یکنواخت بزنید تا مواد فعال با پوست شما پیوند بخورند. برای اثربخشی بیشتر، تمام ضد آفتاب‌ها باید به وفور استفاده شوند. به‌عنوان مثال، یک کف دست، برای هر بازو و یک کف دست برای هر پا. همچنین، به یاد داشته باشید که مرتباً آن را شارژ کنید، به خصوص پس از تعریق زیاد یا شنا.

 

آیا ضد آفتاب میزان ویتامین D دریافتی را محدود می‌کند؟

ضد آفتاب میزان دریافت ویتامین D را کاهش می دهد بسیاری از افراد می‌توانند ویتامین D مورد نیاز خود را از غذاها و یا مکمل‌ های ویتامین دریافت کنند. این روش بدون افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست، ویتامین D مورد نیاز را به شما می‌دهد.خرید مکمل ویتامین D از داروخانه دارومو

(0) دیدگاه ها

خطا

برای ثبت دیدگاه ابتدا میبایست وارد حساب کاربری خود شوید