post

مولنوپیراویر- امیدتازه درمان خوراکی کووید 19

مولنوپیراویر که این روزها به عنوان امیدبخش ترین داروی درمان کرونا در مجلات پزشکی مطرح شده است در واقع در ابتدا به عنوان دارویی جهت درمان بیماری آنفلوانزا معرفی و مورد بررسی قرار گرفت. این داروبه نحوی یک آنالوگ ریبونوکلئوزیدی است که از طریق ایجاد اختلال در روند تکثیر ژنوم ویروس از ازدیاد و تکثر ویروس جلوگیری میکند. در بررسی های بیشتر مشخص شد که این فراورده دارای آثار ضد ویروسی وسع الطیفی می باشد که میتواند در برابر سایر ویروس های الوده کننده دستگاه تنفسی از قبیل کووید 19، سارس و ابولا نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

در ماه های گذشته مطالعات بالینی این دارو با نتایج مثبتی انجام شده است و اخیرا در استرالیا مجوز اضطراری جهت استفاده درمانی بیماران مبتلا به کووید 19 برای این دارو صادر شده است. در کارآزمایی های بالینی انجام شده از این دارو هم به عنوان پیشگیری (در بدو تماس با ویروس) و هم به عنوان داروی درمانی (در بیماران مبتلا) خفیف تا متوسط یاد شده است و این توانایی را دارد که از انتقال و ابتلای سایر افراد جلوگیری کند.

این دارو در صورت تایید نهایی و عرضه به بازار دارویی جهان به فرم کپسول های خوراکی با دوراژ 800 میلی گرم بصورت دوبار در روز و به مدت پنج روز تجویز می شود و همانند سایر داروهای ضد ویریوس شروع سریع درمان توسط این دارو بسیار حائز اهمیت است و باید در نخستین روزهای تماس با ویروس مصرف دارو آغاز شود.

(0) دیدگاه ها

خطا

برای ثبت دیدگاه ابتدا میبایست وارد حساب کاربری خود شوید