post

آمینو اسید ها چه نقشی در سلامت مو دارند؟

آمینو اسید

آمینو اسیدها ترکیباتی ارگانیک هستند که به عنوان عناصر سازنده پروتئین عمل می‌کنند. هنگامی‌ که با خوردن مواد غذایی پروتئین را به بدن خود می‌رسانید، سیستم گوارش پروتئین را به اسیدهای آمینه تجزیه کرده و به منظور تولید و ترمیم بافت‌ ها از آنها استفاده می‌کند.آمینو اسیدها  به دو گروه ضروری و غیر ضروری تقسیم می شوند. آمینو اسیدهای ضروری بدن از طریق مواد غذایی وارد بدن می شوند. این ترکیبات توسط بدن ساخته نمی شوند. ماده اصلی تشکیل دهنده های آمینو اسیدهای ضروری اکسیژن، هیدروژن، کربن و نیتروژن است. این مواد در سلامت موها تاثیر به سزایی دارند. 

 

انواع آمینو اسید ها

  • اسید آمینه ضروری

آمینو اسید های ضروری توسط بدن قابل تولید نیستند. به طور کلی ۹ آمینو اسید در این گروه قرار می‌گیرند که حتما از طریق خوردن مواد غذایی یا مکمل‌ های غذایی باید برای بدن تامین شوند. هیستیدین، ​​ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین نام‌های اسیدهای آمینه ضروری برای بدن هستند.

  • اسید آمینه غیر ضروری

بدن انسان توانایی تولید این نوع از اسید های آمینه را دارد و اگر از رژیم غذایی دریافت نشوند، بدن قادر است تا آنها را با استفاده از اسید های آمینه ضروری سنتز نماید.

  • اسید آمینه مشروط

این اسیدهای آمینه ضروری نیستند اما در شرایط خاص می‌توانند تولید شوند. بیش از همه مواقع به هنگام رشد و در شرایطی که از لحاظ جسمی یا روانی در حالت مناسبی به سر نمی‌برید، به این اسیدهای آمینه نیاز دارید.

(با مراجعه به داروخانه آنلاین دارو مو می توانید انواع مکمل های آمینو اسید را خریداری کنید.)

انواع آمینو اسید ها

آمینو اسید چه فوایدی برای مو دارد؟

آمینواسید ها برای حفظ سلامت، قدرت، تراکم و درخشندگی مو بسیار مناسب هستند. آمینواسید ضروری و غیرضروری باهم ترکیب می‌شوند تا انواع مختلف پروتئین‌ها را بسازند. یکی از این پروتئین‌ها، کراتین است که عنصری اصلی از فیبر مو به حساب می‌آید. 

 

کدام نوع آمینو اسید ها برای رشد مو مناسب هستند؟

  • سیستئین

سیستئین مهم‌ترین آمینواسید برای رشد مو است. به تحریک رشد موی جدید کمک می‌کند. سیستئین آنتی‌اکسیدانی است که از مو در برابر آسیب خورشید و دیگر اشعه‌ های مضر محافظت می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که می‌تواند علائم آلوپسی را درمان کند. سیستئین همچنین گوگرد کافی برای سلول‌های مو را فراهم می‌کند و بافت و قدرت مو را افزایش می‌دهد.

  •  متیونین

 این آمینواسید، آنتی‌اکسیدان قوی و انبار گوگرد است، ماده مؤثره کلیدی برای مبارزه با مشکلات مو. این آمینواسید تأمین خون را برای فولیکول‌های مو و پوست سر افزایش می‌دهد و منجر به رشد مو می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که متیونین همچنین نقش مهمی را در سنتز کلاژن بازی می‌کند که مسئول قوی شدن ساقه‌های مو است.

  • لایزین

اسیدهای لایزین در ساخت کلاژن از طریق جذب کلسیم نقش دارند. این کلاژن برای افزایش ساختار فولیکول‌های مو، تقویت مو و همچنین افزایش رشد مو بسیار ضروری است. لایزین توانایی تبدیل تستوسترون به DHT را دارد که دلیل اصلی آلوپسی (کچلی الگویی مردانه) است.

  •  گلایسین

 گلایسین برای عملکرد بهتر گوارش و سیستم‌های عصبی مرکزی بسیار مفید و مؤثر است. همچنین می‌تواند از بدن در برابر اختلالات عصبی که باعث ریزش مو می‌شوند، جلوگیری کند.

  • آرژینین

آرژینین، آمینواسیدی ضروری و موردنیاز برای سلامت مو است. رشد موی انسان مبتنی بر آرژینین است. با این حال، خورشید باعث کاهش آرژینین می‌شود و درنتیجه باعث خشکی و آسیب دیدن مو می‌شود. مصرف غذاهای غنی از آرژینین می‌تواند به حل این مشکل کمک کند و باعث شود موی براق و پرپشتی داشته باشید.

کدام نوع آمینو اسید ها برای رشد مو مناسب هستند؟

  • سیستین

سیستین یک آمینواسید غیرضروری است که به تحریک رشد مو و مبارزه با ریزش مو کمک می‌کند. سیستین در بدن ما با پیوند دی سولفیدی دو مولکول سیستئین تشکیل می‌شود. این پیوند دو طرفه آمینواسیدها باعث تقویت مو می‌شود.

  •  تیروزین

تیروزین یک آمینواسید غیرضروری است که به صورت طبیعی در بدن ما تولید می‌شود و مسئول تولید ملانین مو است. همچنین به درمان اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی و دیگر مشکلات استرسی که باعث ریزش مو می‌شوند کمک می‌کند.

  • گلوتامین

نقش گلوتامین در رشد مو بسیار ظریف است. عنصر اصلی مو، کراتین است که حاوی مقدار زیادی سیستئین می‌شود. سنتز سیستئین نیازمند گوگرد است که به پوست سر منتقل می‌شود و این اتفاق با کمک گلوتامین رخ می‌دهد.

  • پرولین

پرولین یک آمینواسید غیرضروری است که به تولید کلاژن کمک می‌کند و نقشی در حفظ بافت عضلات دارد.

 

مزایای آمینو اسید ها برای مو

  • نرمی مو
  • درخشنده ساختن مو
  • تغذیه فولیکول‌های مو
  • جلوگیری از ریزش مو
  • محافظت از مو در برابر آسیب

(خرید انواع محصولات مراقبتی مو از داروخانه دارومو)

(0) دیدگاه ها

خطا

برای ثبت دیدگاه ابتدا میبایست وارد حساب کاربری خود شوید