post

همه چیز درباره پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها

 همه میکروب‌ها مانند باکتری‌ ها و قارچ‌ها که در سطح یا داخل بافت‌ ها یا مایعات بدن زندگی می‌کنند به آن ها میکروبیوم گفته می شود.این میکروب‌ ها از محیط بدن ما برای زندگی استفاده می‌کنند و در برابر آن، مزایایی برای سلامتی ما دارند.پروبیوتیک ها موجودات زنده ،ریز و فعال میکروسکوپی هستند که خوردن آن‌ ها، باعث تغییر میکروبیوم دستگاه گوارشی ما در جهت سلامتیِ بیشتر می‌شود. بیشتر اوقات به آن‌ها باکتری‌های مفید روده هم می‌گوییم.وجود این باکتری‌ها، از رشد و تکثیر باکتری‌ های بیماری‌زا جلوگیری می‌کند و باعث گوارش بهتر غذا و کمک به کارکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

پروبیوتیک ها چه فوایدی دارند؟

  • هضم راحت غذا

اگر در هضم غذا مشکلی دارید استفاده از پروبیوتیک ها به شما کمک بزرگی در این مورد می کند، همچنین می توانید از مکمل های پروبیوتیک استفاده کنید تا با مشکلاتی مانند عدم تحمل لاکتوز مقابله کنید. این باکتری های مفید به شما کمک خواهند کرد تا بهتر بتوانید از عهده ی هضم محصولات لبنی و البته دیگر مواد غذایی بر بیایید.

  • جذب مواد غذایی

 مصرف پروبیوتیک ها باعث جذب بیشتر مواد مغذی موجود در مواد غذایی مصرفی تان می شود. به عنوان مثال پروبیوتیک ها تاثیر زیادی در جذب کلسیم و ویتامین B دارد.(خرید انواع مکمل های ویتامین های گروه B از داروخانه آنلاین دارو مو)

  • مبارزه با عفونت ها و ویروس ها

پروبیوتیک ها به شما کمک می کند تا با عفونت ها و ویروس ها مقابله کنید و در واقع این ترکیبات مفید مانند نگهبانان بدن هستند که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قارچی و عفونت های مجاری ادرار شده و یک سلاح خوب در برابر آکنه و آلودگی به E.coli باکتری محسوب می شود. مجاری ادراری نیز نیاز به تعادل بین باکتری های خوب و بد دارند. به همین دلیل نیز مصرف پروبیوتیک ها می توانند مانع از بروز عفونت در مجاری ادراری بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها شود.

  • سیستم ایمنی

مصرف مکمل یا مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک ها باعث بهبود و حفظ فلور دستگاه گوارش می شود. باید بدایند که سیستم گوارش سالم به طور مستقیم روی سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر می گذارد. در نتیجه با تولید هر چه بیشتر لنفوسیت ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.(برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ی تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل زمستان را مطالعه کنید.)

پروبیوتیک ها چه فوایدی دارند؟

  • دفع راحت

اگر از یبوست رنج می برید و به طور گذرا یا در بیشتر مواقع در دفع دچار مشکل می شوید حتما پروبیوتیک ها را امتحان کنید. توجه داشته باشید که پروبیوتیک ها مانع از این می شوند که مدفوع آبکی (اسهال) یا خیلی سفت (یبوست) شود. این ترکیبات مفید از بدن در برابر یبوست مسافرتی و دیگر بیماری های مسافرتی حفاظت می کند.

  • کاهش آلرژی

مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک ها باعث کاهش واکنش های آلرژیک بدن می شود. نتایج چند پژوهش که در این خصوص انجام شده است نشان می دهد خانم‌های بارداری که محصولات غذایی حاوی پروبیوتیک مصرف می کنند به میزان 30 درصد کمتر از دیگر خانم‌ها بچه های آلرژیک به دنیا می آورند. در واقع کودکان این مادرها کمتر در معرض آسم، التهاب و اگزما قرار می گیرند.

  • پاکسازی بدن

پروبیوتیک ها به بدن کمک می کنند تا به طور طبیعی خود را سم زدایی و تمیز کند. بنابراین توصیه می کنیم به جای خرید ملین ها و دیگر تمیز کننده های روده ها از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک ها استفاده کنید. این ترکیبات همچنین به کمک قدرت تمیزکنندگی خود باعث کاهش زخم های گوارشی و بوی بد دهان می‌شوند.

  •  خنثی کردن اثرات منفی آنتی بیوتیک

مصرف آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری ها معمولا باعث از بین رفتن باکتری های مفید سیستم گوارشی می شود. واقعیت این است که این داروها برای از بین بردن باکتری ها هستند و به این ترتیب نمی توانند بین باکتری های خوب و بد تفاوتی قایل شوند. به همین دلیل است که در حین مصرف آنتی بیوتیک ها دچار مشکلات گوارشی یا اسهال می شوید. معمولا پزشکان به همراه آنتی بیوتیک ها، مکمل پروبیوتیک نیز تجویز می کنند تا فلور روده را بازسازی کند. این باکتری های مفید به شما کمک خواهند کرد تا بهتر بتوانید از عهده ی هضم مواد غذایی بر بیایید.

  • عفونت های ادراری

مصرف پروبیوتیک ها می توانند مانع از بروز عفونت در مجاری ادراری بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها شود.مصرف پروبیوتیک ها مانع از گسترش باکتری های مضر در مجاری ادراری شده و باعث حفظ باکتری های خوب این مناطق می شود.

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک ها

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک ها

  • میزو
  • ماست
  • کیمچی
  • شورِ کلم
  • نوشیدنی کفیر
  • بسیاری از ترشی‌ ها

(0) دیدگاه ها

خطا

برای ثبت دیدگاه ابتدا میبایست وارد حساب کاربری خود شوید